"Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan TuhanMulah yang Maha Mulia. Yang mengajar (manusia) dengan pena. Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya." - Surah Al-Alaq (1-5)

02/12/2015

Pengenalan - ARDUINO Dan Alat Perhubungan Tanpa Wayar

ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA

Untuk entry kali ini, saya akan berkongsi bersama para pembaca tentang komponen komunikasi yang biasa digunakan bersama mikro pengawal Arduino.

Persoalan yang biasa diajukan kepada saya adalah mengapa perlu ada komponen komunikasi? Jawapannya mudah! Untuk menghantar isyarat kepada sesuatu alat dengan menggunakan kaedah tanpa wayar atau wireless.

Sebagai contoh, jika saya ingin menghidupkan lampu rumah yang terletak 200km dari lokasi saya berada sekarang, apa yang saya perlukan adalah Arduino dan 1 alat komunikasi. Kedua-dua alat ini saya akan letakkan di rumah saya dan berada dalam keadaan ON 24 jam. Bila saya ingin menghidupkan lampu / kipas, saya hanya perlu membuat panggilan ke alat komunikasi yang di attach bersama Arduino dan pommm!! lampu pun hidup.. Hebat bukan?!

Terdapat beberapa jenis alat komunikasi yang biasa digunakan bersama Arduino, antaranya ialah:
  1. 433MHz RF Module
  2. Bluetooth Module
  3. GSM Module
  4. Wi-Fi Module
433MHz Radio Frequency Module

Bluetooth Module
GSM Module (Siemens TC-35)
Wi-Fi Module
Saya akan kongsikan dalam post yang akan datang cara menggunakan 433MHz RF Transmitter & Receiver bersama Arduino.

Tunggu...

No comments :

Post a Comment